Undervisningsforslag

1. Som første del af projektet kan eleverne selv gå på opdagelse på hjemmesiden og lære om baggrunden for fastelavn. Her kan de se den lille video om gamle fasteskikke og lytte til fortællingen "Fastelavn i gamle dage".

2. Efterfølgende samles op i plenum fx med samtale om følgende spørgsmål:

  • Hvilken kirkelig højtid forbereder man sig til i fasten?
  • Hvorfor holdt man en stor fastelavnsfest før fastetiden?
  • Hvorfor fastede man før påskefesten?
  • Hvad spiste man ikke i fastetiden i gamle dage?
  • Hvad spiste man til fastelavn?
  • Giv nogle eksempler på fastelavnslege i gamle dage og i dag?
  • Hvorfor puttede man en levende kat i tønden i gamle dage?

3. I forlængelse af samtalen om mad til fastelavn, kan man opfordre eleverne til at bage fastelavnsboller sammen med familien derhjemme, eller måske bage pandekager.

4. Man kan bede eleverne om at se videoen, "Kan du gætte, hvem jeg er" og øve sig på sangen. Hvis de har mulighed for det, kan eleverne få en forælder til at filme sig, mens de synger sangen med fagter, og sende videoen til læreren. Det giver mulighed for, at læreren kan klippe elevernes videoer sammen eller vise bidder af videoerne for resten af klassen. 

5. I forlængelse af fastelavnssangen kan man med udgangspunkt i baggrundsmaterialet tale med eleverne om traditionen med at tage maske på og klæde sig ud til fastelavn. Hvorfor klædte man sig ud? Hvorfor er der nogen, der elsker at klæde sig ud og nogen, der ikke kan lide det? 

6. Ud fra baggrundsmaterialet har man også mulighed for at tale med eleverne om faste i islam og jødedom.