Modul om ritualer

Her på siden er der forslag til opgaver før og efter ekskursionen. I skal

  • Læse om dåbens historie
  • Finde og dele private billeder, historier og erfaringer med folkekirkens dåbsritual eller andre "velkomstritualer"
  • Arbejde med Ninian Smarts religionsmodel

Før ekskursionen


Hjemmearbejde

  • Læs under fanen dåbens historie, så du har en baggrundsviden om, hvad dåb er, og hvad der har karakteriseret den gennem historien.
  • Find materialer, som dokumenter dåb som fænomen: 
    • Find og tag billeder af fotos fra din egen dåb eller en dåb eller andet overgangsritual du har oplevet.
    • Spørg de voksne, hvordan dåben eller navngivningen blev fejret: Havde de nogen overvejelser om dåben/navngivningen, er der nogle sjove historier etc.

 


Gruppearbejde - del 1

Folkekirkens dåbsritual og Ninian Smarts religionsmodel

  • I bliver først opdelt i 7 grupper. I gruppen viser I billeder og deler dåbshistorier med hinanden. Hvis gruppen eller klassen har mod på det, kan I lave et fællesdokument eller jeres egen dåbsinstagram - find på nogle gode #. (15 min.)
  • Hver gruppe får så folkekirkens dåbsritual udleveret på papir eller åbner det ved at klikke på pdf'en i boksen til højre. Hver gruppe får tildelt en af Ninian Smarts 7 dimensioner som fokuspunkt. Læs dåbsritualet i fællesskab og hav opmærksomhed efter "jeres" dimension i ritualbeskrivelsen. Streg ind og tag noter på papiret. I må meget gerne inddrage viden fra jeres egne dåbsoplevelser i forhold til den dimension, I arbejder med (15 min.)

Arbejdsark som pdf

Klik på ikonet til højre for at åbne folkekirkens dåbsritual. 

Klik på ikonet til højre for at åbne Ninian Smarts religionsmodel. 

Ninian Smarts 7 dimensioner

Den mytiske dimension

Religionens fortælleside, de grundlæggende fortællinger om forholdet mellem Gud, verden og mennesket. Myterne giver autoritet til religionens klassifikationssystemer, altså opdelingen af verden i godt og ondt, værdifuldt og værdiløst, helligt og profant, tabu og almindeligt.

Hvilke dele af evangelietekster og trosbekendelser indgår der i ritualteksten, og hvad er deres rolle i dåbsritualet? 

Den rituelle dimension

Religionens handleside, de fastlagte, gentagende, symbolske handlinger, som reaktualiserer de mytiske begivenheder. Ritualerne skaber ofte en kommunikationszone mellem den guddommelige og profane virkelighed.

Dåben er et overgangsritual: 

Udskillelsesfasen: Hvordan udskiller man barnet rituelt fra det almindelige (profane) liv?

Liminal fase: Hvilken del af ritualet er der, hvor man overskrider grænsen fra udøbt til kristen? 

Inkorporationsfasen: Hvordan bliver barnet i ritualet en del af et nyt fællesskab? 

Den dogmatiske dimension

Religionens grundlæggende læresætninger (dogmer) som definerer og afgrænser religionen fra andre trossystemer. Desuden de systematiske overvejelser overreligionens betydning udført af religiøse eksperter (teologer, skriftlærde) afspejlet i teologiske skrifter og religiøs jura.

Hvor i dåbsritualet bliver de religiøse rammer/regler for fællesskabet ridset op? Virker det centralt for ritualet? Hvilke særlige dogmer sættes på plads? Fx hvordan er gudsbegrebet? 

Den etiske dimension

Religionens idealer om hvordan man bør handle, hvad der er det gode og det onde (klassifikationssystemer).

Hvilke idealer for god (og/eller dårlig) handling viser teksten og dåbsritualet i praksis? Hvordan skal man "være" som dåbskandidat? Hvilke individuelle og fælles kvaliteter prøver man at styrke igennem ritualet?

Den sociale dimension

Religionens organisering, herunder hvilket religiøst hierarki der findes og hvordan man kvalificerer sig religiøst, hvilken form for religiøst lederskab man har, hvilken rolle lægmænd spiller i religionen. Herunder også religionens syn på og påvirkning af samfundet mht. religionens rolle i samfundet og dets opbygning fx i forhold til social lagdeling, kønsroller etc.

Hvordan er rollerne fordelt i ritualet - hvem er fx aktive og hvem er passive, er der nogle hierarkier, kønsroller etc.?  

Den materielle dimension

Religionens fysiske og materielle udtryk i kunst, arkitektur og geografi, centralt udtrykt i religionens helligsteder. Herunder en symbolsk dimension: de fysiske tegn som udtrykker en bagvedliggende religiøs virkelighed. 

Hvilken rolle spiller det fysiske rum (hellig/profant), er der nogle regler, når det foregår i en kirke, hvilke andre vigtige genstande/elementer i ritualet?

Erfarings- og følelsesmæssig dimension

Religionens indre betydning i mennesket, dets oplevelse af ”en højere virkelighed” og den psykologiske påvirkning dette har. Herunder mystiske oplevelser af enhed med den guddommelige virkelighed eller erkendelse af en egentlige virkelighed bag den sanselige verden. Herunder også åbenbaringer. Den erfaringsmæssige dimension er ofte karakteriseret ved at være utilgængelig for sproget.

Er den personlige religiøse erfaring vigtig i dette ritual - hvorfor/hvorfor ikke? Hvem/hvilke følelser er i centrum?


Gruppearbejde - del 2

  • Nu samles klassen i matrixgrupper med en repræsentant for hver dimension. Fremlæg jeres fund om dimensionerne for hinanden. Streg gerne jeres dimensioner ind på et fælles ark med forskellige farver. (15 min)
  • I matrixgruppen eller i plenum skal I så sammenligne med lærerens "svarark" og diskutér: Hvad er særlig karakteristisk og centralt for folkekirkens barnedåb? (20 min.)
  • Derefter skal I de gamle "dimensionsgrupper" læse et par afsnit af FAQ om baptister, finde hovedpointerne i afsnittet og skrive en kort note om de vigtigste pointer i et fællesdokument. Diskutér, hvor baptismen adskiller sig fra folkekirkelig kristendom. Formulér evt. nogle spørgsmål, I gerne vil have svar på på ekskursionen (25 min). Fordel følgende 7 afsnit mellem grupperne: 
  • Det begynder og ender med Jesus (s. 2-3) og Hvad er baptister for nogen? (s. 5) og Baptismen og Bibelen (s. 6-7)
  • Torbens historie (s. 8-9), På pilgrimsvandring (s. 10-11) og Baptister arbejder sammen (s. 12-13)
  • Baptister på kant med loven (s. 14-15) og Det bliver vi tit spurgt om (s. 16) og Til gudstjeneste hos baptisterne (s. 17)
  • Guds barn - gennem hele livet (s. 18-19), Længsel og modstand (s. 20-21) og Gud er på færde (s. 22-23)
  • Om tro og politik og baptister (s. 24-25) og Da verden kom til os (s. 28-29)
  • Vil vi tage vare på vores klode? (s. 30-31) og Troen skal leves (s. 26-27)
  • Baptister og andre kristne (s. 32-33) og Hvilken religion er den sande (s. 34-36).

Efter ekskursionen

Begrebstræning

Lav gerne Quizlet Live med hold og træn dermed centrale begreber i forhold til dåben på en engagerende måde. Brug fx disse flashcards

I kan også lave begrebstræning med denne taktile "bingoplade" - klik på ikonet og print 

Kreativ skrivning

Skriv en anmeldelse til jeres blog "Mine rejser til eksotiske steder" eller til gæstebogen i kirken om jeres oplevelser i Korskirken.

Diskussion

  • Hvorfor er ritualer vigtige? Hvad kan barnedåben (fordele og ulemper)?
  • Hvad kan voksendåben (fordele og ulemper)? Hvad kan baptistisk kristendom overfor folkekirken (fordele og ulemper)?
  • Hvad det betyder, at den ene kirke er en minoritetskirke og den anden en majoritet / den ene kirke har flere "1.generations" troende og den anden har flere "kultur-medlemmer".
  • Religion B: Inddrag fx Beckfords model for tilknytning til en religiøs organisation: Hvilke typer medlemmer karakteriserer hhv. Folkekirken og Baptistkirken? Hvilke konsekvenser kan det have i forhold til organisationen - og dåbsritualet? [flere "tilhængere" overfor flere "klienter" og "støtter"]