Modul om ritualer
Her på siden er der forslag til opgaver før og efter ekskursionen. I skal
- Læse om dåbens historie
- Finde og dele private billeder, historier og erfaringer med folkekirkens dåbsritual eller andre "velkomstritualer"
- Arbejde med Ninian Smarts religionsmodel
Før ekskursionen
Hjemmearbejde
- Læs under fanen dåbens historie, så du har en baggrundsviden om, hvad dåb er, og hvad der har karakteriseret den gennem historien.
- Find materialer, som dokumenter dåb som fænomen:
- Find og tag billeder af fotos fra din egen dåb eller en dåb eller andet overgangsritual du har oplevet.
- Spørg de voksne, hvordan dåben eller navngivningen blev fejret: Havde de nogen overvejelser om dåben/navngivningen, er der nogle sjove historier etc.
Gruppearbejde - del 1
Folkekirkens dåbsritual og Ninian Smarts religionsmodel
- I bliver først opdelt i 7 grupper. I gruppen viser I billeder og deler dåbshistorier med hinanden. Hvis gruppen eller klassen har mod på det, kan I lave et fællesdokument eller jeres egen dåbsinstagram - find på nogle gode #. (15 min.)
- Hver gruppe får så folkekirkens dåbsritual udleveret på papir eller åbner det ved at klikke på pdf'en i boksen til højre. Hver gruppe får tildelt en af Ninian Smarts 7 dimensioner som fokuspunkt. Læs dåbsritualet i fællesskab og hav opmærksomhed efter "jeres" dimension i ritualbeskrivelsen. Streg ind og tag noter på papiret. I må meget gerne inddrage viden fra jeres egne dåbsoplevelser i forhold til den dimension, I arbejder med (15 min.)
Arbejdsark som pdf
Klik på ikonet til højre for at åbne folkekirkens dåbsritual.
Klik på ikonet til højre for at åbne Ninian Smarts religionsmodel.
Ninian Smarts 7 dimensioner
Gruppearbejde - del 2
- Nu samles klassen i matrixgrupper med en repræsentant for hver dimension. Fremlæg jeres fund om dimensionerne for hinanden. Streg gerne jeres dimensioner ind på et fælles ark med forskellige farver. (15 min)
- I matrixgruppen eller i plenum skal I så sammenligne med lærerens "svarark" og diskutér: Hvad er særlig karakteristisk og centralt for folkekirkens barnedåb? (20 min.)
- Derefter skal I de gamle "dimensionsgrupper" læse et par afsnit af FAQ om baptister, finde hovedpointerne i afsnittet og skrive en kort note om de vigtigste pointer i et fællesdokument. Diskutér, hvor baptismen adskiller sig fra folkekirkelig kristendom. Formulér evt. nogle spørgsmål, I gerne vil have svar på på ekskursionen (25 min). Fordel følgende 7 afsnit mellem grupperne:
- Det begynder og ender med Jesus (s. 2-3) og Hvad er baptister for nogen? (s. 5) og Baptismen og Bibelen (s. 6-7)
- Torbens historie (s. 8-9), På pilgrimsvandring (s. 10-11) og Baptister arbejder sammen (s. 12-13)
- Baptister på kant med loven (s. 14-15) og Det bliver vi tit spurgt om (s. 16) og Til gudstjeneste hos baptisterne (s. 17)
- Guds barn - gennem hele livet (s. 18-19), Længsel og modstand (s. 20-21) og Gud er på færde (s. 22-23)
- Om tro og politik og baptister (s. 24-25) og Da verden kom til os (s. 28-29)
- Vil vi tage vare på vores klode? (s. 30-31) og Troen skal leves (s. 26-27)
- Baptister og andre kristne (s. 32-33) og Hvilken religion er den sande (s. 34-36).
Efter ekskursionen
Begrebstræning
Lav gerne Quizlet Live med hold og træn dermed centrale begreber i forhold til dåben på en engagerende måde. Brug fx disse flashcards
I kan også lave begrebstræning med denne taktile "bingoplade" - klik på ikonet og print
Kreativ skrivning
Skriv en anmeldelse til jeres blog "Mine rejser til eksotiske steder" eller til gæstebogen i kirken om jeres oplevelser i Korskirken.
Diskussion
- Hvorfor er ritualer vigtige? Hvad kan barnedåben (fordele og ulemper)?
- Hvad kan voksendåben (fordele og ulemper)? Hvad kan baptistisk kristendom overfor folkekirken (fordele og ulemper)?
- Hvad det betyder, at den ene kirke er en minoritetskirke og den anden en majoritet / den ene kirke har flere "1.generations" troende og den anden har flere "kultur-medlemmer".
- Religion B: Inddrag fx Beckfords model for tilknytning til en religiøs organisation: Hvilke typer medlemmer karakteriserer hhv. Folkekirken og Baptistkirken? Hvilke konsekvenser kan det have i forhold til organisationen - og dåbsritualet? [flere "tilhængere" overfor flere "klienter" og "støtter"]