Her finder du film og inspiration til projektet “KNUST - filosofiske samtaler om at blive samlet på ny”.

Målgruppe: 7.-9. klasse.

  • Hvad sker der hos den enkelte, når noget bliver KNUST?
  • Og hvordan kan det blive samlet igen?

Disse spørgsmål behandles i undervisningsprojektet. Forudsætningen er, at alle mennesker kender til det, at noget bliver KNUST - det kan være genstande, tilstande, samfundsidealer eller noget helt fjerde. Når noget KNUSES medfører det uro, forandring og genovervejelse af, hvad det er for nye former, man vil samle det KNUSTE til.

Ideen til projektet opstod under corona-nedlukningen af Danmark og trækker derved både på de konkrete erfaringer herfra, men igangsætter også samtaler om den generelle erfaring af, at noget bliver KNUST. Samtalen foregår i fem filosofiske faser og bevæger sig gennem sansningen - til verden - til analysen - og modsætningen for til sidst at lande i elevernes eget æstetiske udtryk for det KNUSTE.

 

To små film står centralt i projektet:

  • Et videoværk af den peruvianske kunstner Karen Macher Nesta          (fase 1)
  • En introduktionsfilm til elevernes eget udtryk udarbejdet til projektet (fase 5).

DE FOLKEKIRKELIGE SKOLETJENESTER i Fredensborg-Helsingør, Aarhus og Gladsaxe-Herlev, 2020