

INTRODUKTION
I Norden har julen rødder i både den kristne fejring af Jesus’ fødsel og i en endnu ældre hedensk midvinterfest. De to fester er i dag viklet så meget ind i hinanden, at mange af julens ældste rødder kun delvist kan detekteres. Ikke desto mindre er det netop det, som eleverne skal undersøge i juleprojektet Juledetektoren.
Med en metaldetektor, den rouladeglade nabo Finn samt en stor portion nysgerrighed går tvillingerne Marie og Simon på jagt efter julens rødder. For hvordan er det, at vikingernes jól og den kristne jul hænger sammen? Kan det virkelig passe, at Odin var den første julemand? Hvorfor er dét, man spiser og gør sammen i den mørke vintertid, så vigtigt? Og er det overhovedet muligt at finde svarene i jorden?
Marie og Simon er flyttet til en lille landsby, hvor deres mor skal være præst. Her møder de den pensionerede arkæolog, Finn. Han er overbevist om, at der findes en skjult vikingeskat i området. Han skal bare lige finde den. Sammen går tvillingerne og Finn på jagt efter skatten og opdager undervejs, hvordan mange juletraditioner stammer fra vikingetidens jólfejringer.
PROJEKTBESKRIVELSE
Juledetektoren er en julekalender rettet mod 0.-4. klasse. Hver skoledag i december åbnes en låge i kalenderen, og dagens fortælling læses højt. Til hver dag hører også baggrundsviden til fortællingen samt forslag til en efterfølgende aktivitet. Afhængig af antallet af aktiviteter lægges op til at bruge mellem 15-45 minutter pr. dag.
Undervisningsmaterialet består af:
- Lågekalender
- Bogen Juledetektoren
- Hjemmeside
På hjemmesiden findes til hver skoledag en række spørgsmål til fortællingen, baggrundsviden til dagens kapitel og forslag til en aktivitet.
Endelig findes herunder forslag til et undervisningsforløb samt lidt baggrund om arkæologi og detektorfører.
PROJEKTETS FORMÅL
Formålet med projektet er, at eleverne får en forståelse af, at mennesker er historieskabte og historieskabende, samt indblik i sammenhængen mellem den førkristne vinterfest jól og den kristne jul

Lyt til
Kvinden i jorden
fra Genstart, DR's nyhedspodcast.
Hør museumsinspektør ved Vikingemuseet Ladby, Malene Bech fortælle om, hvordan fund i jorden er med til at forandre vores forståelse af Danmark.
Læs artiklen
På jagt med metaldetektor
af Nynne Corgaard
I artiklen møder du amatørarkæologen Tommy Holmgaard Olsen, som har fundet sølvfiguren Odin fra Lejre, og får en beskrivelse af danefæ.

Læs artiklen fra DR.DK
Danefæinspektør udpeger de fem bedste detektorfund
af Marie Sæhl
I artiklen møder du danefæinspektøren på Nationalmuseet Peter Vang Petersen, som fortæller om fem fund, som har haft stor betydning for danmarkshistorien.
FORSLAG TIL UNDERVISNINGSFORLØB
PROLOG (28. november)
I prologen præsenteres eleverne gennem hovedpersonerne til handlingen i Juledetektoren.
Hæng kalenderen op i klassen og tal om, hvem hovedpersonerne er. I kan også komme ind på, hvordan det kan være at flytte, og hvad tvillingerne får i fødselsdagsgave.
LÅGEFORTÆLLINGER (1.-19. december)
Hver dag kan følges nogenlunde samme skema afhængig af, om der skal åbnes en eller to låger, jf. boksen om lågekalenderens opbygning.
- Begynd med at åbne dagens låge i lågekalenderen. Mandagen åbnes låger for lørdag, søndag og mandag. De resterende ugedage åbnes de låger, der passer til dagens dato. Tal eventuelt kort om billedet bag lågen, og hvad fortællingen mon kan handle om.
- Læs dagens fortælling højt.
- Besøg hjemmesiden og klik på den låge, der hører til dagen. Tal om dagens fortælling med afsæt i refleksionsspørgsmålene, som findes øverst på siden.
- Læs i fællesskab dagens korte baggrundstekst eller fortæl eleverne, hvad teksten handler om.
- Herefter kan eventuelt vælges at arbejde med dagens aktivitet.
EPILOG (19. december)
Epilogen læses den 19. december, og de resterende låger i kalenderen åbnes.
Tal med eleverne om, hvilke traditioner de har i forbindelse med jul. Er der spor fra vikingetidens jòl i de traditioner, de selv har oplevet at være med til?